Vilniui ruošiantis iš esmės pertvarkyti Stoties rajoną, konkrečių idėjų laukiama iš architektų. Miesto savivaldybė kartu su „Lietuvos geležinkeliais“ (LTG) paskelbė tarptautinį architektūros konkursą geriausiam pasiūlymui atrinkti. Tokio kompleksiškumo konkursas, kai Lietuvoje bus pertvarkomas didžiausias viešojo susisiekimo centras, skelbiamas pirmą kartą. Konkurso užduotis apima geležinkelio stoties kompleksą, stoties aikštę ir transporto terminalą.
Konkursas paskelbtas kovo 4 dieną, jo sąlygos bei dokumentai paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje https://cvpp.eviesiejipirkimai.lt/Notice/Details/2021-645057 bei „Vilnius Connect“ projekto tinklalapyje.
Konkurso dalyviai turės sukurti ikoniškos, pasaulyje atpažįstamos tarptautinės geležinkelio stoties projektą, pasiūlyti Lietuvą ir Vilnių reprezentuojančią bei aukščiausius kokybės standartus atitinkančią viešojo susisiekimo paslaugų infrastruktūrą, suformuoti patrauklią stoties aikštę bei pasiūlyti gyvybingo ir jungiančio Stoties rajono urbanistinio centro idėją.
„Mūsų tikslas – kad žmogus, traukiniu ar autobusu atvykęs į Vilnių, iš karto suprastų, jog tai veržlus ateities miestas, o išėjęs į stoties aikštę ar gatvę pajustų, kad miestas yra jaukus, žalias ir įkvepiantis. Tikiuosi, kad gausime drąsių idėjų, kurios leis įgyvendinti šią ambiciją“, – sako Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius.
LTG generalinis direktorius Mantas Bartuška glaudų bendradarbiavimą su miestu laiko būsimos konversijos sėkmės pagrindu. Tokius tarptautinės reikšmės projektus kaip europinės „Rail Baltica“ vėžės tiesimas Lietuvoje įgyvendinančios grupės vadovas sako, kad miesto ir verslo partnerystė leis geriau suderinti požiūrius ir juos paversti geriausiu rezultatu.
„Pasaulio sostinių stočių pertvarkymo projektai vyksta kartą per šimtmetį, tad šis kvietimas yra istorinė galimybė geriausiems pasaulio architektams nubrėžti viziją ir ateities kartoms. Partnerystė pertvarkant stoties teritoriją atspindi mūsų pasiryžimą atverti iki šiol buvusias uždaras industrines erdves miestui ir jas pritaikyti žmonėms. Čia norime sukurti tokias erdves, kurios atitiktų Vakarų Europos geležinkelio stočių geriausius pavyzdžius, o stotis būtų ne tik kelionės tašku, bet ir nauju traukos centru su laisvalaikio ir paslaugų erdvėmis, patogiomis jungtimis pėstiesiems, dviratininkams ir visiems, besirenkantiems patogias bei žalias keliones traukiniais“, – teigia M. Bartuška.
Tarptautinio architektūros konkurso dalyvių prašoma pateikti savo sprendinius Vilniaus geležinkelio stočiai, stoties aikštei ir viešojo transporto terminalui. Vienas iš dalyvavimo konkurse reikalavimų – patirtis rengiant panašius projektus ar projektuojant visuomeninės paskirties pastatus.
Vilniaus geležinkelio stoties komplekso, stoties aikštės ir viešojo transporto terminalo architektūrinio projekto konkurso data, nurodyta konkurso sąlygose, yra 2021 m. gegužės 31-oji. Pasiūlymus vertins tarptautinė 11 narių komisija, suburta iš architektų, urbanistų, LTG, „LTG Infra“, „LTG Link“ ir Vilniaus miesto savivaldybės atstovų.
Konkurso laimėtojas ar laimėtojų grupė bus paskelbti šiemet birželį. Konkurso prizinis fondas siekia 120 tūkst. eurų, iš kurių I vietos laimėtojui bus skiriama 50 tūkst. eurų, II-osios – 30 tūkst. eurų, III-iosios – 20 tūkst. eurų dydžio premijos. IV ir V vietas užėmę konkurso dalyviai gaus 10 tūkst. eurų premijas.
Tarptautinį konkursą inicijavo LTG, geležinkelio tinklą Lietuvoje valdanti bendrovė „LTG Infra“ ir Vilniaus miesto savivaldybė. Konkurso dokumentus parengė konsultacijų bendrovė „Civitta“ bei Lietuvos architektų sąjunga.