1964 metais čia buvo tolimas užmiestis, čia daržuose augo vilniečių daržovės, o aplink jau pradėjo kurtis pramonė. Tais metais čia nuspręsta migdyti autobusus nakčiai, todėl buvo pastatytas tuo metu didžiausias uždaras angaras Baltijos šalyse – 22 000 kv. metrų. Taip gimė Verkių autobusų parkas.
Verkių autobusų parkas šiandien yra jau nebe priemiestyje, o visiškai greta centrinės miesto dalies. Miestui turėti tokį didžiulį 9 ha garažą šioje vietoje tapo per didele prabanga. Autobusai išsikels 2023-iaisiais, todėl čia turime didžiulę teritoriją miesto fantazijai.
Galima palikti angarą, jį paversti miestu mieste, galima viską nugriauti, galima kurti viešąsias erdves, „miksuoti“ jas su gyvenamaisiais namais, mokyklomis ir darželiais. Galima sukurti kūrybinius hubus, erdves kultūrai arba uždaras sporto zonas. Ploto daug, fantazijos idėjoms irgi, laiko dar yra, apie pokyčius galima pradėti galvoti iš anksto.
Žvelgiant į istoriją, galima matyti skirtumus, kaip buvo planuojami tokių didelių miesto teritorijų pokyčiai. Šiaurės miestelio regeneracija, arba dar tiksliau – „Ogmios“ miestelio susikūrimas – vyko stichiškai. Savivaldybė išdalijo „Lego“ kaladėles, visi statė, ką norėjo, bendro koncepto nebuvo. Praėjus šiek tiek metų pokyčiai prasidėjo Paupio teritorijoje – teritorija priklausė vystytojams, bet, skirtingai nuo Šiaurės miestelio, miestas čia nedalijo „Lego“ bet kam ir bet kaip – sutarė, koks bus visos teritorijos konceptas, todėl čia jau matyti kitokia urbanistinė kokybė: yra ir aikštė, ir turgus, ir kino teatras, ir kitos erdvės. Bet čia vystytojas vis dar grojo pirmu smuiku, miestas veikė kaip prižiūrėtojas.
Dabar mieste yra dvi didelės teritorijas, kuriose arba jau vyksta pokyčiai, arba netrukus prasidės. Stoties teritorijoje miestas kartu su LTG planuoja didžiulius pokyčius, veiksmas čia jau įsibėgėjo. Verkių autobusų parko teritorijos pokyčiai tik dabar pradedami planuoti, todėl turintieji idėjų, kas čia galėtų būti, ko reikia šiai miesto daliai – laukiami su pasiūlymais.
Apie tai, kas galėtų būti šioje teritorijoje vietoje Verkių autobusų parko, kas galėtų įsikurti didžiuliame angare, jei būtų nuspręsta jo negriauti, kokių gerų pavyzdžių Europoje galima nusižiūrėti – apie visa tai naujoje „Kalba Vilnius“ laidoje Karolis Žukauskas kalbėjosi su architektu Tadu Jonauskiu, kuris atsakingas, kad šitas projektas surinktų geriausias idėjas ir per dvejus metus turėtų įgyvendinimui paruoštą koncepciją.
O autobusai, kurių dabar šimtai kas naktį miega šiame parke, 2023-iaisiais išvažiuos į du naujus autobusų parkus miesto pakraščiuose.
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=iGTR6wqv0HU
Spotify: http://spoti.fi/37zOFAl
TEMOS:
00:00 Įžanga.
03:35 2 hektarai po stogu.
05:20 Istorija ir dabartis – kaip ši teritorija atrodė prieš 50 metų ir kaip dabar?
10:28 Kuo skiriasi Šiaurės miestelio, Paupio ir Verkių autobusų parko atgaivinimo planavimai?
16:32 Kas gali atsirasti Verkių autobusų parko teritorijoje?
21:45 Pavyzdžiai iš užsienio, kuriais galėtume sekti.
28:29 Kas toliau? Idėjų generavimo etapas.
37:49 Amsterdamo ir Roterdamo panašūs projektai.
43:31 Kokios kitos Vilniaus teritorijos laukia panašių pokyčių?