Tapytojai bei skulptoriai dalyvauja tęstinėje parodoje, šįkart kiek pakeistu pavadinimu – „SALVE, VILNIUS, kitaip“. Parodos idėją įkvėpė neįprasta šių dienų situacija pasaulyje ir Lietuvoje, kai esame priversti žvelgti į pasaulį ir kurti, klusniai užsidarę savuose „burbuluose“: namuose, studijose. Tad šįkart parodos dalyviams keliama sąlyga – pateikti apvalių, aptakių formų kūrinius – įgyja naują, kone simbolinę prasmę.
Tęstinė paroda „Salve, Vilnius“ yra skirta Vilniaus miesto įkūrimo 700-ajam jubiliejui, skaičiuojant nuo 1323 metų sausio 25 dienos, kai Lietuvos didysis kunigaikštis Gediminas lotynų kalba parašė laiškus į Europos valstybes, kviesdamas pirklius ir amatininkus atvykti į Vilnių. Šis kreipimasis laikomas pirmuoju sostinės vardo paminėjimu ir įkūrimo data.
Parodos pavadinimą įkvėpė Vilniaus mieste ant kai kurių senųjų gyvenamųjų pastatų įėjimo slenksčių dar išlikęs lotyniškas užrašas „SALVE“ (iš lot. k. „Sveiki“). Tai pagarbus kreipinys į namo šeimininką – gyventoją ar atėjusį svečią. Šie keliaspalviai smulkinto marmuro užrašai, atsiradę XX amžiaus pradžioje, Vilniaus architekto Adamo Antono Filipowicziaus-Dubowiko inicijuotas įženklinimas.
Kaip ir anksčiau, taip ir dabar tęstinės parodos „Salve, Vilnius“ autoriams iškelta kiek neįprasta sąlyga: paveikslai turi būti ne stačiakampiai, o apvalių formų: tondas, ovalas, elipsinė sfera arba arkinis. Svarbu, kad bent viena paveikslo kraštinė būtų lenkta. Skulptūra atitinkamai – aptakių formų. Šis iš renesanso laikų kilęs apvalių formų dekoratyvumas pasirinktas neatsitiktinai. Tai užuomina į vingiuotas senamiesčio gatveles, į apvalias Vilniaus senosios architektūros detales. Grakštūs gotikiniai, barokiniai bažnyčių skliautai, kupolai, bokštai; klasicistiniai, ampyro stiliaus didikų rūmai, dvarai, namai su arkiniais langais ir šiuolaikinės architektūros pastatai kartais darniai jungiasi (o kartais ir nesijungia) į harmoningą miesto panoramą. O sostinei būdingas daugiatautiškumas ir skirtingų kultūrų sambūvis formuoja ne tik unikalų miesto veidą, bet ir jo kismą, virsmą istorijos vingiuose. Maža to, gyvenantieji svetur taip pat jaučia Vilniui gilius sentimentus. Taigi nenuostabu, kad senasis Vilnius įvairiais metų laikais ne vienai kūrėjų kartai buvo, yra ir išliks įkvėpimo šaltinis.
Jau yra įvykusios trys šio ciklo parodos, o 2021 m. sausio mėn. ketvirtoji ciklo paroda kviečia ne tik pažvelgti į sostinės istoriją, tačiau ir pasižiūrėti į šių dienų ištuštėjusį Vilnių, atskleisti, kaip jį regi menininkai, stebėdami pro savo dirbtuvių, namų langus, klaidžiodami akimis po nurimusį miestą iš po apsauginių kaukių…
„Keistas laikotarpis keičia miesto ir jo gyventojų veidus. Ištuštėjęs Vilnius dar labiau atverė senamiesčio vinguriuojančių gatvių plastišką grožį, įkūnydamas ilgus šimtmečius čia vyravusią architektūros tradiciją bei miesto dvasią. Ribojama vieša veikla, gyvename lyg burbule, klusniai užsidarę savo aplinkoje: namuose, dirbtuvėje, sodyboje. Užsisklendus kasdienybėje, ieškoma prasmingos saviraiškos, nors nuo seno menas kuriamas saviizoliacijoje. Apsibrėžus magišką kreidos ratą aplink save, kūrybiškai atsigręžiama į Vilnių. Indetifikuojama vilnietiška tapatybė, įsivaizduojami ir naujai atrandami asmeniški ryšiai su miestu. Pradėdami kitaip atrasti miestą žvelgiant per langą ar individualiai išgyvendami savyje psichologinę pandeminę būseną, kantriai pasineriame į apskritos formos idėjos paieškas. Ką miestas kiekvienam iš mūsų šiuo metu reiškia? Kokią kūrybinę patirtį išgyvename, būdami paveikti visuotinės negandos? Užsimaskavę veidus kaukėmis, tampame miesto maskaradinio vyksmo fatalistais. Kaip, koks Vilnius mums atrodo dabar?“ – susimąstyti ir pažvelgti į sostinę kitaip kviečia parodos kuratorius Ričardas Zdanavičius.
Taip pat skaitykite:
Vasario 16-ąją pasaulio lietuviai kviečiami jungtis virtualiam laisvės šokiui
Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“ pradėjo tarptautinę iniciatyvą „Glo(w)bal Air“. Inovatyvi kultūrinė veikla pakvietė užsienio lietuvius jungtis į pasaulinius virtualius šokio, judesio ir improvizacijos susitikimus. Pirmasis virtualus užsiėmimas įvyko gruodžio 28 d., su… ❯❯❯
2021-01-16
6-ajai Vilniaus klubo premijai pateikta 14 naujų knygų, kviečiančių pažinti Vilnių
Jau šeštąjį kartą organizuojamai Vilniaus klubo premijai šiemet pateikta rekordiškai daug – 18 knygų. 5 iš jų komisijos nariams jau pažįstamos iš praėjusių metų konkurso, net 14 knygų pateikta naujai. Konkurso tikslas – kasmet įvertinti per praėjusius dvejus… ❯❯❯
2021-01-12
Konkursas: kultūros ir meno projektus Vilniaus savivaldybė parems beveik 0,5 mln. Eur
Kultūros ir meno projektus Vilniaus savivaldybė parems beveik 0,5 mln. Eur Tradicinis sostinės savivaldybės organizuojamas Kultūros rėmimo programų projektų konkursas šiemet ir vėl kviečia skirtingų kultūros ir meno sričių organizacijas dalyvauti konkurse ir gauti iki 5 tūkst…. ❯❯❯
2021-01-04
„Nepatogus kinas“ kviečia palaikyti mėgstamus kino teatrus žiūrint kiną iš namų
Kino teatrams sustabdžius veiklą, „Nepatogus kinas“ kviečia padėti jiems, kai tik tai bus įmanoma, vėl atverti duris. Įsigijus bilietą į virtualų filmo „Slaptasis agentas“ seansą, papildomą eurą galima skirti pamėgtai kino rodymo vietai palaikyti. „Kasmet su… ❯❯❯
2020-12-21
Sostinę pasauly garsinančiam „Synaesthesis“ ansambliui – netikėta dovana
Vilniaus šiuolaikinės muzikos ansambliui „Synaesthesis“ laimėjus prestižinę Ernsto von Siemenso fondo premiją, visi suskubo sveikinti jauną kolektyvą, o Vilniaus miesto Taryboje veikiančiai Laisvės frakcijai gimė idėja – 15 tūkst. eurų iš sutaupytų lėšų fondo dovanoti… ❯❯❯
2020-12-16
Paminklo žydų gelbėtojams Vilniuje idėjas pasiūlė 14 autorių
2020-aisiais, Vilniaus Gaono ir Lietuvos žydų istorijos metais, paskelbusi atvirą tarptautinį konkursą sukurti paminklinį objektą Lietuvos žydų gelbėtojams nacių okupacijos metais, Vilniaus miesto savivaldybė sulaukė 14-os architektūrinių-skulptūrinių idėjų. Konkurso dalyviai… ❯❯❯
2020-12-15