Tarptautinė komisija, kuri buvo sudaryta iš oro uostų atstovų ir gerai žinomų Lietuvos bei užsienio architektų, įvardino penkias geriausias idėjas, o pirmoji vieta atiteko „Zaha Hadid Architects“ pasiūlytai idėjai.
Architektūrinės idėjos konkurse sulaukta 11 pasiūlymų, atitikusių visus pateikimo reikalavimus. Komisijos ekspertų vertinimu, penkios geriausios architektų komandos pagal eiliškumą buvo: „Zaha Hadid Architects“ (Jungtinė Karalystė), UAB „Aplan“ (Lietuva), MB „SYRUSAS“, veikianti pavadinimu „IMPLMNT architects“ (Lietuva), „One Works“ (Italija) ir UAB „Baltic Engineers“ (Lietuva).
2027 metų pradžioje, planuojama, skelbti rangovo atranką naujam terminalui statyti. Siekiama, kad naujasis atvykimo terminalas būtų pastatytas iki 2028 metų pabaigos.
„Vilniaus oro uosto atvykimo terminalas neišvengiamai turi keistis – jis jau seniai nebeatitinka nei šiandienos poreikių, nei ateities vizijos. Kalbame apie vartus į Lietuvą, apie pirmą įspūdį, kurį susidaro kiekvienas atvykstantis. Džiaugiuosi, kad konkurse sulaukėme daugybės įdomių ir kokybiškų idėjų, o geriausiųjų eilėje esančios siūlo šiuolaikiškus, patogius ir ateities poreikiams pritaikytus sprendimus“, – sako susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.
Geriausios idėjos autoriai savo pasiūlyme teigia, kad jų naujojo atvykimo terminalo architektūrinė idėja siekia subalansuoti visus Vilniaus oro uosto terminalus į vieningą kompleksą, sukuriant aiškią ir modernią jo tapatybę. Terminalas būtų projektuojamas kaip simetriška esamų terminalų dalis – pratęsimas.
Didelis dėmesys skiriamas susisiekimui. Planuojama, kad terminalas darniai jungs traukinių, autobusų, dviračių ir pėsčiųjų susisiekimo galimybes. Projektas pritaikytas patogiam žmonių su negalia judėjimui ir pasižymi tvariais sprendimais – lietaus vandens surinkimo sistema, želdynais, konstrukcijos ir apdailos elementais iš natūralių medžiagų. Teigiama, kad vizualiniai ryšiai, aiški ženklinimo sistema ir erdvi viešoji erdvė palengvins orientaciją bei užtikrins aukšto lygio patirtį keleiviams.
Architektūrinė idėja siekia darniai susieti Lietuvos kultūrinį identitetą su šiuolaikiniu dizainu. Terminalo forma paremta rombo ir trikampio geometrija, kuri įkvėpta tradicinių lietuviškų motyvų. Terminalai ir naujoji aikštė suvienijami į darnią visumą, kuri ne tik patenkina dabartinius poreikius, bet ir leidžia lanksčiai plėstis ateityje.
Bendras prizinis fondas, kurį pasidalins penkių geriausių pasiūlymų autoriai, yra 120 tūkst. eurų.
Konkurse pagal viešųjų pirkimų procedūras dar numatytas apskundimo laikotarpis, po kurio architektūrinio konkurso laimėtojas bus kviečiamas į neskelbiamas derybas dėl terminalo ir jo prieigų projektų parengimo sutarties pasirašymo.
Konkurso darbus vertino Laura Kairienė (Vilniaus miesto vyriausioji architektė), Mariia Grachova (architektė, „Chapman&Taylor” (Didžioji Britanija) architektūros studijos Briuselio padalinio direktorė), Tom Holtmann (architektas, „Nordic Office of Architecture” (Norvegija) partneris, projektų vadovas) ir Lietuvos oro uostų atstovai.
Konkursą organizavo Lietuvos architektų sąjunga.
Architektų sąjungos informacija ir nuotr.