Vilniui planuojant išleisti 101 milijoną eurų naujų autobusų įsigijimui, socialdemokratai siūlo atsisakyti planų už beveik 15 milijonų eurų pirkti vandeniliu varomus autobusus. Šiuo kuru varomi autobusai yra nepaprastai brangūs, o jų eksploatacija mieste taptų didžiule našta Vilniaus miesto biudžetui.
Pagal tarybai siūlomą tvirtinti planą, Vilnius turėtų įsigyti 161 naują autobusą, iš kurių 145 būtų varomi elektra, o šešiolika – vandeniliu. Vandeniliu varomų autobusų kaina yra beveik dvigubai didesnė nei elektrinių autobusų, o jų eksploatacija gali būti beveik tris kartus brangesnė nei elektrinių alternatyvų.
„Miestui pirkti vandeniliu varomus autobusus yra labai prasta mintis. Sunku suprasti Vilniaus valdžios logiką, nes šiuo kuru varomų autobusų pirkimas neturi jokio racionalaus pagrindo – elektriniai autobusai dvigubai pigesni, o kilometrą nuvažiuoja beveik tris kartus pigiau. Tad pirkti autobusus už beveik 15 milijonų eurų, kurie vėliau kurs didžiulius nuostolius miestui, švelniai tariant, yra neatsakinga.” – teigia Socialdemokratų frakcijos Vilniaus miesto savivaldybėje seniūnas Povilas Pinelis.
Vilnius planuoja pirkti šešiolika vandenilio varomų autobusų, kurių kiekvieno kaina siekia apie 900 000 eurų. Tokie autobusai sunaudoja apie 8,5 kg vandenilio šimtui kilometrų, o šio kuro kaina šiuo metu siektų 8,75 eurus už kilogramą. Planuojama įsigyti autobusus, kurie turi 37,5 kilogramų talpas su kuriomis būtų galima nuvažiuoti iki 400 kilometrų, taigi kilometras tokiu autobusu gali kainuoti virš 80 centų.
Tokiems autobusams reikalinga infrastruktūra Vilniuje neegzistuoja. Nors šiuo metu yra patvirtintos lėšos vandenilio užpylimo stotelės statyboms, tačiau jokie darbai dar nėra pradėti. Pagal projektinius planus, kai stotelė būtų pastatyta, vandenilį gamintų savivaldybei pavaldi įmonė Vilniaus šilumos tinklai.
„Vilnius turi vadovautis geriausiomis praktikomis ir investuoti miesto biudžeto lėšas atsakingai. Elektrinių autobusų įsigijimas ne tik padės sumažinti išlaidas, bet ir prisidės prie aplinkosaugos tikslų įgyvendinimo – tai turėtų būti pagrindinis prioritetas,“ – priduria Povilas Pinelis.
Vandeniliu varomus autobusus bandę Europos miestai tokios praktikos atsisako. Kur kas mažesniais kiekiais tokius autobusus bandęs Oslas (Norvegija) ar Vysbadenas (Vokietija) jų atsisakė dėl aukštų eksploatacijos kaštų ir žemo efektyvumo