Dalinkitės
Gegužės 19 d. Tbilisyje nusileido pirmasis Rusijos oro linijų bendrovės skrydis, oficialiai atnaujinant oro susisiekimo tarp Gruzijos (Sakartvelo) ir Rusijos. Tačiau šis įvykis Gruzijoje sukėlė nevienareikšmę reakciją.
Visuomenė reiškė nepasitenkinimą protestais (YouTube, gegužės 19 d.), o valdantysis elitas jautėsi patenkintas rezultatais.
Ministras pirmininkas Iraklijus Garibašvilis teigė, kad skrydžių atnaujinimas pasitarnaus šalies ekonomikai ir atneš naudos Gruzijos žmonėms (Facebook.com/GaribashviliOfficial, gegužės 19 d.).
Šalies prezidentė Salomė Zourabišvili, kuri, priešingai nei “Gruzijos svajonės” vyriausybė, laikosi principingesnės pozicijos Rusijos atžvilgiu, socialiniame tinkle “Twitter” apgailestavo: “Nepaisant Gruzijos žmonių pasipriešinimo, Rusija nusileido Tbilisyje” (Twitter.com/Zourabichvili, gegužės 19 d.). Dėl to šalies visuomenė nuogąstauja, kad prorusiška šalies valdžia jau įžengė į pavojingą spartesnio suartėjimo su Maskva etapą.
Rusija patvirtino, kad nori, jog Gruzija(Sakartvelas) taptų rusų reguliarių kelionių į Europą centru. Rusijos kelionių pramonės sąjungos viceprezidentas Dmitrijus Gorinas pareiškė, kad Rusijos oro linijų bendrovės “Red Wings” skrydžiai iš Maskvos į Kutaisį leis rusams naudotis šiuo oro uostu persėdimams į trečiąsias šalis, įskaitant ir Europos šalis (RIA Novosti, gegužės 19 d.).
Tokie pokyčiai reiškia, kad Gruzija bus tarp tų šalių, kurios padeda Rusijai apeiti Vakarų sankcijas. Taigi gegužės 22 d. spaudos konferencijoje Jungtinių Valstijų valstybės departamento atstovas spaudai Matthew Milleris pareiškė, kad JAV nerimauja dėl tiesioginių skrydžių tarp Rusijos ir Gruzijos atnaujinimo, ir pridūrė, kad “tai gali reikšti, jog Gruzijos oro uostuose veikiančioms bendrovėms gali grėsti sankcijos”. Dabar nėra tinkamas laikas didinti bendradarbiavimą su Rusija” (State.gov, gegužės 22 d.).
Gegužės 24 d., be kita ko, užsimindamas apie Gruziją, Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) generalinis sekretorius Jensas Stoltenbergas (Jens Stoltenberg) pareiškė: “Taip pat tikimės, kad NATO nepriklausančios sąjungininkės laikysis sankcijų ir nepalengvins Rusijai finansuoti ir organizuoti agresijos karą prieš Ukrainą” (Nato.int, gegužės 24 d.).
Kartu su Rusijos oro linijų bendrovėmis skrydžius į Rusiją atnaujino ir “Georgian Airways”. Tačiau, pasak oro linijų bendrovės vadovo Tamazo Gailašvilio, dideli lūkesčiai dėl oro susisiekimo tarp Rusijos ir Gruzijos atnaujinimo kol kas nepasiteisino, nes skrydžiai nebuvo net pusėtinai užpildyti.
T. Gailašvilis taip pat praktiškai paskelbė, kad šią vasarą jo oro bendrovė pradės skraidinti rusus per Gruziją toliau į Europą (Radiotavisupleba.ge, gegužės 25 d.). Apskritai tai rodo, kad Gruzijos valdžios institucijų retorika, teigianti, neva oro susisiekimo su Rusija atnaujinimas atitinka šalies žmonių interesus, tėra blefas.
Gruzijos (Sakartvelo) valdžios institucijos taip pat paneigė pranešimus, kurie, kaip teigiama, gegužės 22 d. buvo perduoti Armėnijos žiniasklaidai (Armenpress, gegužės 22 d.), neva jau atnaujintas reguliarus krovinių gabenimas tarp Batumio ir Rusijos Novorosijsko uosto, kuriam taikomos sankcijos.
Be to, vyriausybės pareigūnai neigia iš anksto žinoję apie Rusijos užsienio reikalų ministro Sergejaus Lavrovo dukters, kuriai taikomos Vakarų sankcijos, dalyvavimą. Reaguojant į tai, vietoje, kur ji šventė artimos giminaitės vestuves, buvo sukeltas protestas (Mtavari.tv, gegužės 20 d.), nes gruzinai piktinosi, kad vieno iš okupacijos autorių dukra pramogauja jų šalyje.
Tą pačią dieną Zourabichvili kreipėsi į tautą ir pasveikino gyventojus su tuo, kad Lavrovo dukra per anksti paliko šalį (Facebook.com/SalomeZourabichvili, gegužės 20 d.).
Gruzijos valdžia nutylėjo, kaip ji apskritai pateko į šalį ir kodėl Rusijos elitas nusprendė švęsti šias vestuves Gruzijoje, su kuria oficialiai yra karo padėtyje. Didelei Gruzijos visuomenės nuostabai, vestuves ir S. Lavrovo giminaičius saugoti buvo pavesta specialiems Gruzijos policijos padaliniams (Tvpirveli.ge, gegužės 19 d.).
Savo ruožtu Rusijos žiniasklaida beveik nekreipė dėmesio į protestus prieš oro susisiekimo atnaujinimą ir prieš S. Lavrovo dukters buvimą šalyje. Tai prieštarauja tradicijai, nes paprastai Rusijos propagandistai skaudžiai ir atvirai reaguoja į antirusiškus protestus Gruzijoje.
Tiesa, būtent po panašių protestų 2019 m. oro susisiekimas tarp abiejų šalių buvo nutrauktas . Šį kartą Kremliaus propaganda padarė viską, idant vietinei Rusijos auditorijai pavaizduotų, jog kiekvienas gruzinas nekantriai laukia oro eismo atnaujinimo ir didesnio skaičiaus Rusijos piliečių atvykimo į šalį. Tam Maskva kooptavo prorusiškus gruzinus, kurie gegužės 19 d. Tbilisio tarptautiniame oro uoste demonstratyviai dėkojo V. Putinui prieš Rusijos žiniasklaidos kameras (YouTube, gegužės 19 d.).
Pavojingi užkulisiniai Tbilisio valdžios institucijų ir Kremliaus ryšiai sukuria kritišką situaciją. Rusijos Valstybės Dūmos deputatas Sergejus Gavrilovas užsimena, kad atnaujinus tiesioginius skrydžius tarp Maskvos ir Tbilisio bus atkurti diplomatiniai santykiai (nutrūkę po Rusijos invazijos 2008 m.) ir vėl bus apsikeista ambasadorių skiriamuoju raštu (Rossijskaja gazeta, gegužės 18 d.). Vis dėlto Gruzijoje nebuvo sutikta su sąlygomis, kai Rusija jau turi dvi “ambasadas” okupuotoje Abchazijoje ir vadinamojoje Pietų Osetijoje, atidaryti trečią ambasadą Tbilisyje.
Tuo pat metu Rusija turi ilgalaikių planų Gruzijoje ir, pasikliaudama šalies valdžios institucijų lojalumu, Maskva gali toliau siekti savo interesų Pietų Kaukaze.
Atnaujinus skrydžius, tiek Rusijos, tiek Gruzijos valdžios pareigūnai jau pradėjo svarstyti galimybę atnaujinti geležinkelių eismą per Abchaziją. Tbilisis, viena vertus, galėtų pripažinti Abchazijos suverenitetą, kita vertus, pagilinti Gruzijos konfrontaciją su Vakarais, nes toks žingsnis reikštų aiškų bendrininkavimą padedant Rusijai apeiti Vakarų sankcijas.
Gi rusai neslepia savo tikrųjų tikslų. Rusijos prekybos ir pramonės rūmų prezidentas Sergejus Katyrinas jau yra pareiškęs: Katyrinas Katyrinas jau yra sakęs: “Būtina organizuoti geležinkelio tranzitą per Abchazijos teritoriją į Rusiją” (“Rossijskaja gazeta”, gegužės 12 d.). Taigi Maskvos tikslas – organizuoti tranzito maršrutą iš Rusijos per Gruziją į Iraną.
Labai tikėtina, kad Tbilisio valdžia pritars šių planų įgyvendinimui net prieš žmonių valią. Labiausiai tikėtinas scenarijus (ir tam prielaidos jau dabar brėžiamos), kad “Gruzijos svajonės” vyriausybė pasiūlys žmonėms naują “svajonę”.
Neva pradėti Gruzijos teritorinio vientisumo atkūrimo procesą ir šia dingstimi pateisins bet kokius pataikavimus Rusijai, įskaitant diplomatinių santykių atkūrimą ir geležinkelio tranzito per Abchaziją atnaujinimą. Žinoma, šios priemonės ne tik bus nepopuliarios daugeliui šalies gyventojų, bet ir pakenks perspektyvoms labiau integruotis į Vakarus ir tapti Europos Sąjungos nare.
Beka Chedia, Eurasia Daily Monitor